Fakta om stenrev ved Trykkerdammen

18. januar 2018 00:42 , af Kjeld Bertelsen

Roklubben var pænt ræpresenteret med flere medlemmer, ved informationsmødet på Øresundsakvariet den 16. februar. Naturvejleder og marinbiolog Michael Hansen gjorde rede for deres planer og viste eksempler fra andre steder i landet.

Årsagen til at de lige netop vælger Trykkerdammen er, at der er en god dybdeprofil og let tilgængelighed fra land.

På billedet ser man den påtænkte placering af stenrev, og der er ikke tvivl om at de kan komme til at være temmelig generende for os, særligt når vi går syd.

Hvad kommer der så til at ske nu?

• Fremtidig information på Facebook (https://www.facebook.com/Oresundsakvariet/)
  • Dannelse af arbejdsgruppe
  • Udarbejdelse af prospekt - forår 2018
  • Fondsansøgninger - efterår 2018
  • Undersøgelser af miljøet - forår 2019
  • Etablering af revene - efterår 2019 (Selve etableringen oplyses til at vare ca. 1 uge)

Ovenfor ser du den tidsplan der er blevet forelagt.

Helsingør Roklub er tilmeldt den arbejdsgruppe, som skal arbejde videre med projektet, og forhåbentlig vil det give os lidt indflydelse, selvom det ligger fast, at Trykkerdammen er en offentlig tilgængelig bro, og dermed dykkere vi gerne med gensidig respekt for interesser skal færdes med. Et forhold der særligt blev pointeret var sikkerheden i den færdsel der vil være mellem land til stenrev.

Vi kommer til at arbejde for en dykkerfri passage mellem snorkelrev og dykkerrev, såfremt dette stenrev bliver en realitet, hvor det er dykkere som skal tage hensyn til os, og ikke omvendt. Vi er trods alt lettere at få øje på for en dykker, end det er for os at få øje på en dykker. :-) En sådan fri passage for os, vil gavne sikkerheden for alle parter betydeligt.

Vidste du at, Trykkerdammen er det mest populære sted for dykkere på Sjælland?

Fra beboere i området, blev der naturligvis fremført argumenter omkring problemer, som f.eks. parkering, toiletforhold og hensyn til badende gæster, som Trykkerdammens badebro reelt er opført til.

Vi kommer fra bestyrelsens side løbende til at informere omkring uviklingen i dette projekt!

Kunne du være interesseret i at deltage i arbejdsgruppen for Helsingør Roklub, så send en mail til formand@roklubben.dk!

Klik her for at se video med hele informationsmødet!