Langtursroning

Hos Dansk Forening for Rosport (www.roning.dk) - finder du blandt meget andet en kalender over aktiviteter under foreningen på landsplan.

Den danske kystlinje med fjorde, bælter og et utal af små og store åer er ideel til, at man kan få nærmest uendelige oplevelser ved at opleve landet fra vandsiden i de sødygtige inriggere. Her kombineres naturoplevelser, lejrliv og kammeratskab med tilfredsstillelsen ved at bevæge sig frem for egen kraft igennem vandet i kraftfulde rytmiske bevægelser akkompagneret af fuglene og havets dybe åndedrag.

For mange bliver det en livsstil, der kan dyrkes højt op i alderen.

Langtursroning kan dyrkes på mange niveauer - lige fra roholdet, der bevæbnet med madpakke og kaffekande bruger en eftermiddag på at stresse af ved at stikke stævnen lidt udenfor klubbens daglige rofarvand - og helt op til de store arrangerede fællesture, hvor en busfuld roere kører til Spanien eller Nordkap med en bådetrailer.

To andre modpoler er dem, der dyrker det som ekstremsport, hvor det gælder om at komme Sjælland rundt på kortest tid, - og dem, der dyrker "kultur-roning", hvor man tager sig tid til at besøge seværdighederne, hvor man kommer frem.

Kredse og klubber arrangerer hvert år små og store ture til mange forskellige destinationer, og for de mange, der selv kan og vil, er der rige muligheder for enten at låne både i andre klubber eller nogen af forbundets udstationerede både. Såvel i indland som i udlandet.

Du finder mere information og DFfR's langtursreglement her: