Lidt historie

Jubilæum 125 år - Formandens forord

Den første sportsklub, der stiftedes i Danmark uden for København, var Helsingørs Roforening, og vi vil igennem dette jubilæumsskrift skildre klubbens historie - ikke blot ud fra vores egenforståelse, men også for at belyse klubbens rolle i Helsingør bys udvikling igennem disse 125 år fra 1883 til 2008.
Helsingør By og Helsingør Roklub har op igennem historien haft gensidig betydning for hinanden igennem de mange personer og firmaer, der i dette skrift vil blive omtalt.

En gruppe bestående af nu afdøde Mogens Wamberg, Per Boalt Rasmussen og undertegnede indledte arbejdet med at grave gamle minder frem allerede den 9. februar 2004.
Takket være Mogens Wambergs lager af billeder, gamle artikler og dokumenter hjemme i hans kælder kunne arbejdet begynde.

Download pdf med jubilæumsbogen her!

Jubilæumsbogen 125 år

Det viste sig hurtigt, at kildematerialet var enormt. Især vil vi nævne farvehandler Henry Hansen og Mogens Nielsen, som har overleveret et helt uvurderligt materiale i form af billeder og scrapbøger.
Mange af de relevante billeder og dokumenter er samtidig blevet digitaliseret, så de kan bruges i andre sammenhænge - et show på over 200 billeder har allerede ved flere lejligheder været anvendt ved forskellige arrangementer i klubben.

Søren Holm

Vi har selv haft umådelig glæde af dette arbejde og håber, at I, kære læsere, også vil glædes over denne fremstilling, som forhåbentligt vil give en dybere forståelse af Helsingør Roklubs historie - en historie om medlemmer, der har sørget for, at vi i dag stadigvæk kan få mange dejlige kluboplevelser - på vandet såvel som i og omkring klubhuset.

God fornøjelse
Søren Holm