Skoleroning

INVITATION

SKOLESAMARBEJDE MED HELSINGØR ROKLUB

Introduktion

Giv dine elever nye oplevelser, hvor samarbejde og læring, sammen med motion, kan blive en ren leg, også for dig!
En hel palette af tilbud du kan bruge i forbindelse med din undervisning i idræt, fysik og biologi.
I samarbejde med Helsingør Kommune er dette tilbud blevet tilgængeligt for folkeskolerne i kommunen.

Vi kommer gerne og fortæller mere på din skole. Send en mail til skoleroning@roklubben.dk, med forslag til et tidspunkt!

- Om konceptet

DFfR (Dansk Forening for Rosport), har udviklet en serie af undervisningsmaterialer tilrettet forskellige klassetrin, med både lærerhæfter og elevhæfter. Vi stiller i Helsingør Roklub vores lokaler og træningsrum til rådighed, eller udlån af ro-ergometre på din skole. Ligeledes står vi til rådighed med støtte og sparring og evt. tilpasning af forløbet for din(e) klasse(r).

- Undervisningsmaterialet

• er skræddersyet til at indgå som en del af pensum i træningsprojektet for idræt på C-niveau
  • bidrager til viden om træningsfysiologi og anatomi
  • består af et forløb til 8 undervisningsgange à 90 minutter
  • består af et lærerhæfte og et teorihæfte, samt instruktionsvideoer og PPTs
  • indeholder til hver lektion et skematisk overblik over lektionen, mål for lektionen, og en vejledning til hvordan den afvikles
  • præsenterer eleverne for forskellige undervisningsformer, herunder lærerstyret undervisning, elevundervisning, gruppearbejde og selvstændigt arbejde
  • præsenterer eleverne for en anderledes aktivitet/idræt
  • fokuserer udelukkende på roning i romaskine og kan derfor bruges året rundt

- Det får du

• et gennemarbejdet undervisningsmateriale
  • færdigt udarbejdet elev og lærermateriale
  • mulighed for at lære en sportsgren at kende
  • fortsatte udviklings og opfølgnings muligheder
  • mulighed for at din(e) klasse(r) deltager i skole OL, med adgang til landsdækkende konkurrence
  • mulighed for at "komme på vandet" i sikre EDON både
  • en fast kontaktperson i Helsingør Roklub
  • tilbud om deltagelse på et DFfR kursus i træning og undervisning

- Det kræves af dig som lærer

• Du udvælger det eller de trin du ønsker at bruge
  • Du fastlægger i samarbejde med roklubben, hvilken periode

Line Pommer

Line Pommer er din kontaktperson i Helsingør Roklub, og vil stå til rådighed med mere information, koncept-tilpasning til din(e) klasse(r), og svar på spørgsmål. Line er mangeårigt medlem i roklubben, og har deltaget i internationale konkurrencer, samt er uddannet instruktør.
Kontakt: skoleroning@roklubben.dk

DFfR

Dansk Forening for Rosport – samler de mere end 15.000 roere i 145 roklubber i hele landet.
Forbundets formål (eller mission) er at fremme dansk roning og udbrede sporten. Derudover en vision om at styrke og samle dansk roning, samt øge glæden ved roning som sport.
Link til mere: roning.dk/kerneydelser/ungdom/tilbud-til-skoler/

HELSINGØR ROKLUB

Helsingør Roklub blev stiftet i 1883, og er den første sportsklub stiftet udenfor København. Roklubben har over 150 aktive medlemmer i alderen fra 12 - 90 år.
Træningsfaciliteterne indendørs, gør det muligt at dyrke sporten hele året, og ikke kun på vandet.