Rev-projekt kræver vor opbakning

11. august 2018 11:11 , af Kjeld Bertelsen

Konklusionen er klar fra Helsingør Kommunes politikeres side, når de på tirsdag den 14. august, skal tage stilling til, om de skal anbefale Øresundsakvariets projekt med at etablere flere stenrev lige foran vores roklub. Tre stenrev og et snorkelrev mellem vores bro og Trykkedammen, vil utvivlsomt genere og vanskeliggøre vores ro-aktiviteter.

I en flot helsides artikel i Helsingør Dagblad i dag den 11. agugust, kan du læse om stenrevsprojektet og hvad der allerede har været af argumenter og overvejelser på politisk plan, før det vil blive anbefalet på byrådsmødet. Klik her for at læse artiklen! (Af Jesper Munch Nielsen)

Uddrag fra interviews i artiklen:

Christian Holm Donatzky: "Roklubben har været på stedet siden 1930, og de skal kunne komme ud med deres både" og "Uden roklubbens accept går det ikke"

Peter Poulsen: "Roerne så at sige har fortrinsret i forhold til projektet med stenrevet. Roerne kommer først"

Jens Bertram: "Det er en meget velfungerende roklub. Og den skal ikke have knækket sin åre, hvis man kan sige det på den måde, fordi der er et ønske om en fritidsinteresse et andet sted fra"

Det vil kun blive anbefalet under forudsætning af:

• at projektet kan etableres uden problemer for andre brugere i nærområdet
  • at projektet ikke er forbundet med økonomiske eller ressourcemæssige udgifter for kommunen
  • at de andre brugere af området inddrages i beslutningen om placering, udformning
    mv. af stenrevet

Det betyder desværre ikke nødvendigvis, at projektet med stenrev bliver skrinlagt, men at det vil være meget fornuftigt af Øresundsakvariet at være mere lydhør, overfor de problemer vi vil få, hvis de alligevel søger at gennemføre. Og i så fald, at vi bliver medtaget i processen, som vi blev lovet og inviteret til, på informationsmødet den 16. januar 2018.

Vi er ikke de eneste brugere af området, så forudsætningerne gælder naturligvis ikke kun os. Vi må blot glæde os over at være blevet hørt, og det siger vi selvfølgelig stor tak for!